Robin Hood creche/ aftercare/bewaakte thuisplek. - Reisverslag uit Elsiesrivier, Zuid-Afrika van lizzy Braber - WaarBenJij.nu Robin Hood creche/ aftercare/bewaakte thuisplek. - Reisverslag uit Elsiesrivier, Zuid-Afrika van lizzy Braber - WaarBenJij.nu

Robin Hood creche/ aftercare/bewaakte thuisplek.

Door: liz

Blijf op de hoogte en volg lizzy

05 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Elsiesrivier

Hi lezers,

Nieuwe week met nieuwe avonturen;
Elke dag eigenlijk wel iets te vertellen van onderweg als ik naar creche gebracht wordt, van mijn logeeradres bij gastheer Gilbert (Zie foto met lieve hond) en van de computerles die ik 'n beetje geef aan de pubers die gretig en snel kunnen leren en aan de leerkrachten die het ook willen kennen en leren voor henzelf en leerlingen.
En iets te zien over waterspektakel voor de kids.

1.
Op straat is het een film, elke dag opnieuw druk verkeer, allerlei nationaliteiten uit afrika op de weg hier, veel uit Nigeria en ook Chinezen in de winkels. De straten zien er in Elsies en aangrenzend bij creches vind ik, sinds ik vorige keer kwam, beter uit. Geen slapers op straat meer en veel meer buurtacties tegen rommel, geweld enz., streetwork vanuit community maar vooral vanuit de oudere garde. Jongeren zijn meer bezig met computers, spel en school of drugs en straatspel hier in de buurt. Ik lach in gedachte wat af omdat de mensen hier echt volop leven, maakt niet uit wat je aan hebt als het warm is en alllerlei kleuren en stoffen die ze dragen, zo leuk, een zakdoek hangt over een mans hoofd als een hoedje, een vrouwenhoedje op een mans hoofd, met kant, prachtig.
En wat er ook resteert aan materiaal in winkels, thuis of school, het wordt hergebruikt, van kartonnetjes tot blikjes of stukjes papier en stoffen, die gaan naar de creche voor de kids om mee te spelen en iets van te maken.
Maar bij ouderen tehuizen worden ook wel eens tassen met kleding en gordijnen weer terug ggegeven aan de creches omdat die het dan harder nodig hebben of ouderen het weer doorgeven.
Zo helpt iedereen de cirkel van gebruik in stand te houden.
Op straat zie je ook mensen vuil gescheiden ophalen om weer te verkopen of om te vormen als het kan.
Helaas wordt er ook telefoon of electr. kabels gestolen in de straten zoals in Holland koper, ook hier wordt weggenoemen als het ze lukt.
2.
De zuid afrikaanse taal is zo leuk, net baby hollands, maar dan mooiere woorden,
je zou er een fil van kunnen maken een stille film is genoeg van 1 dag rondtoeren met alle namen en woorden op winkels, autos, borden, tv enz. Je kunt lachen maar ook ontroerd door zijn hoe ze dingen benoemen, doet me aan Vlaams denken , soms zuiverder dingen benoemen dan wij in nederlands.
3.
Babydagje gemaakt op foto en video in Robin Hood creche; de badjes en grotere bad op patio gezet op een kleed en nog VOORDAT het water en goed en wel in was vlogen ze er omheen en erin, iedereen tegelijk liefst!!! Gelukkig waren de aller kleinste in een grote bandbadje in de tuin, het grotere bad kunnen wel 8 peuters zeker in badderen met de grotere waterballen! Zie fotos en video
4.
Bij babys afdeling, ochtend fruithapje op patio. FOTO
5.
Computerles voor aftercare 6 tot 12 jarigen. En ook kan de laptop die ik meebracht gebruikt om DVD's afspelen voor klein tot grotere, dus van tekenfilms, tot en met ZORRO voor de grotere.
De laptop die we doneerde komt dus allerlei kids ten goede. Zie FOTO.
6.
Ik word goed bewaakt op logeeradres bij Mr. Gilbert, zie FOTO HOND en HEK met alarm.
Achter de hekken dus na de schooluren die ik heb van 9 tot 4 uur.
De chreches stoppen bezigheden rond 4 uur maar eindigen rond half zes als laatste kind is opgehaald door ouders of bekenden.
7.
Ik heb stiekum plannen voor een sportweekje voor alle kids op de beide creches, mijn donatie voor de kids :
**babys en van 0 tot 2 jaar kunnen kruipen van een juf naar de ander
of met de kleine plasticbal gooien, kijken wie het verst komt...
**Kids van 2 en 3 jaar gaan koek happen of balspel doen;
**Kids van 4 en 5 gaan hard lopen of een ei op een lepel nemen en kijken wie dit haalt op paar meter lopen.
**Hoelahoepen voor de aftercare van 6 tot 12 jaar
**Springtouw voor de meisjes
**Voetbal voor de boys.
Enz.
Iedeen genoeg, ik ga proberen of ze elk 1 dag dit kunnen doen en fotos en video proberen te maken volgende week.
EERST wat MATERIAAL KOPEN voor ze om de sportweek te kunnen doen,
en kleine prijsjes maken, grabbelton, ijsjes voor iedereen enz.....

Lekker even eruit geweest, langs de kust.
Was een heerlijk weekend uit met buren en vrienden van hen die ook mijn vrienden zijn geworden; Flora en Michael, Alan en Sylvia. Ze namen me mee naar Kleinmond, op de route naar Hermanus en vertelden me dat walvissentijd rond augustus en september ook vanuit de baai daar te zien zijn, dus NIET alleen in Hermanus. En er zijn veel B en B's op de route op te verblijven voor vakantiegangers.
Heerlijk langs het strand daar gewandeld met ze, Michael kent flora en fauna goed en eea. bijgeleerd over planten, bessen, vogels en slangen (die ik niet gezien heb)
Ook veel hiking trails op de bergen die je daar kunt zien, prachtig uitzicht.
Ook weer aantal huizen te koop met recessie ook hier maar huizen van 1 en half miljoen SA-rand gaan dan voor helft op markt en dan nog niet verkocht. Hetzelfde probleem als in nederland, mensen kopen geen vakantiecottage als ze amper geld hebben te overleven.
Maar ook hier rijk blijft rijk en arm wordt niet snel rijker tenzij ze iets uitvinden om rijker te worden.
Self made miljonairs zijn er wel en komen dan in het nieuws .
Veel werklozen en veel discriminatie onderling van mensen helaas omgekeerd van in de tijd toen anderen aan de macht waren. Het wiel blijft draaien maar veel hebben we wat waarden en normen nog niet bijgeleerd lijkt me of misschien zie ik het te groot en is het een groot spel om met elkaar te leren onderdanig of heersend te zijn in de wereld. Ieder zijn rol op zijn tijd.

Tot hoor, lieve groet
hoop dat iedereen okay is in koude kikkerlandje,
het is hier rond 30 of 35 graden maar soms ook net onder 20 met een frisse Capetonian wind,
(lijkt op mijn eigen woonplaats kustwind, stevig !)




  • 09 Maart 2013 - 09:39

    Roos:

    Lieve Liz, Wat ben je daar heerlijk goed bezig en merk wel, dat je daar volop van geniet en dat lekker nog een paar weekjes door zetten. Hier zijn er alleen maar zieken van de griep. Bo(buurmeisje) had ook de griep en die heeft zich lekker door mij laten verwennen in mijn bed, want beide ouders moesten werken. Leuk om al dat werk te zien op de foto s. Wat een heerlijke koppies zijn ze allemaal. Ik benijd je wel een beetje, was ook wel wat voor mij geweest. Meis, nog een hele fijne en vruchtbare tijd en blijven genieten. Dikke kus, liefs, Roosxxxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

lizzy

Reizen met een doel, jaarlijks naar Kaapstad. waar ik wil komen in verband met mijn idee en vrijwilligers projekt om 2 chreches in Elsies River te ondersteunen met giften en praktische hulp waar mogelijk. Het wordt elke keer weer een langere reis die smaakt naar meer voor komende jaren. zie de website van ERSWA projekt wanneer ik daar ben met ook de nederlandse support-site op elsiesriver.nl Hier is te zien wat al gedaan is en nog kan volgen met hulp van elke donateur of vrijwilliger.

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 56181

Voorgaande reizen:

06 Februari 2013 - 06 Februari 2013

CAPETOWN !!

30 November 2009 - 30 November 2009

ERSWA Elsies River bij Cape Town

24 November 2009 - 30 November -0001

Mijn tweede reis

Landen bezocht: