laatste periode elsies river - Reisverslag uit Elsiesrivier, Zuid-Afrika van lizzy Braber - WaarBenJij.nu laatste periode elsies river - Reisverslag uit Elsiesrivier, Zuid-Afrika van lizzy Braber - WaarBenJij.nu

laatste periode elsies river

Door: liz

Blijf op de hoogte en volg lizzy

28 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Elsiesrivier

Yes t is bijna weer zover dat ik terugkeer naar NEDER LAND, zonder bergen en prachtige atlantische en indische oceaan en goddelijke zon. En dan van 30 naar waarschijnlijk rond 5 graden zal ook effe wennen zijn. Ik bedacht me nog dat volgens onderzoekers de mensheid blijkbaar lang lang geleden vanuit zuid-afrika verder de wereld over ging reizen, DARWINS reizen op discovery volgendvan allerlei soorten dieren, Nou je ziet hier in cultuur en natuur zoveel soorten dat t je blijft verbazen echt. En dan de eetcultuur en de mensen blijven je boeien, een fil kun je hier elke dag maken, echt grappig, leuk maar ook triest wat hier in de achterstandswijken zoals ook Elsies R gebeurd. Maar er is troost want sociale netwerken helpen hier ook wel weer om ellende te overkomen, meestal via kerken enzo waardoor mensen die zwerven of alleen zijn een soort opvang vinden. Toch is er veel wat kan veranderen ten goede en mensen spreken elkaar daarover aan, op radio en in kranten, een begin van bewustzijn en worden , maar dan moet de verandering nog in gang gzet worden bv. hoe mannen en vrouwen met elkaar omgaan in plaats van misbruik en de crimi is en blijft groot vanwege grote verschuivingen van mensen uit africa naar zuid-afrika waar men denkt geld te verdienen.
Soms lijkt t op nederland, wij hebben aardig wat immigranten en ook illegalen probleem net als hier en kampen ook met diversiteit in cultuur waarden en normen.
Er was een invasie van de crusaders, een gebed en zanggroep van kleine 100 mensen die in Elsies River cadootjes voor de kids brachten en wekenlang op een podium gospel zongen en gebeddiensten deden. Dat was een groot succes, muziek verbind mensen hier snel en geeft kracht merk ik.
Het kost tijd, geduld en veel veel liefde.
En helaas is ook icoon Mandela nu v erdwenen naar ander nivo van bewustzijn, al nemens ommige mensen zijn gedachtegoed over het land is te groot en er is teveel te veranderen om te spreken van een geheel hier merk ik, soms lijkt t ieder voor zich en god voor ons allen.
Maar in de natuur kom ik bij, de pracht is zo groot dat t verblindend en genezend werkt om gewoon uurtje aan zee te zijn of langs bergen te rijden.
Ik voel me blij dat ik hier 6 maanden kon zijn maar heb veel geleerd over zuid-afrika, vrouwen emancipatie en hun battle o.a.
En in mijzelf, mijn grote verdriet van mama Jenny is wat rustiger, draaglijker geworden door alles wat ik hier zag.
Fysiek heb ik wat probleempjes helas gekregen maar pilletjes zijn er goed voor. Ben iemand die snel ontstekingen krijg, nu tennisarm en bursitus tegelijk dus wordt even lastig reizen.

Goed ik bedank nogmaals een ieder voor je hulp en
wil melden dat Mr. Thomas, director van ERSWA zijn ontslag heeft ingediend en eindelijk van welverdiende rtust op zijn 83e gaat genieten hoop ik na ruim 30 jaar als vrijwilliger de zaak draaiende gehouden te hebben.
We gaan zien wat et nu volgt, wie in de management board komt naast de members die er nu zijn,
ik blijf natuurlijk in contact met de creches en de board.

LIeve groet en tot hoor in nederland.
Liz

  • 28 Februari 2014 - 18:46

    Iva Holman:

    Dank voor je verslag, Lizzy - een hele halve jaar daar geweest! Veel ervaren en nu terug naar je land met weer heel andere regeltjes, gewoontes en omgang met elkaar. Wat jammer van de lichamelijke kwaaltjes, die neem je mee, hopelijk melden ze zich minimaal tijdens je terugreis! Heel veel liefs voor het laatste weekend daar en voor de terugreis,
    Iva.

  • 03 Maart 2014 - 22:49

    Juliette:

    Geniet van je laatste periode in warm Z.A. en welkom terug. We hebben hier ook niet echt te klagen gehad over de winter en de lente komt er aan !
    Zie je In Nederland, goede reis !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

lizzy

Reizen met een doel, jaarlijks naar Kaapstad. waar ik wil komen in verband met mijn idee en vrijwilligers projekt om 2 chreches in Elsies River te ondersteunen met giften en praktische hulp waar mogelijk. Het wordt elke keer weer een langere reis die smaakt naar meer voor komende jaren. zie de website van ERSWA projekt wanneer ik daar ben met ook de nederlandse support-site op elsiesriver.nl Hier is te zien wat al gedaan is en nog kan volgen met hulp van elke donateur of vrijwilliger.

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 56099

Voorgaande reizen:

06 Februari 2013 - 06 Februari 2013

CAPETOWN !!

30 November 2009 - 30 November 2009

ERSWA Elsies River bij Cape Town

24 November 2009 - 30 November -0001

Mijn tweede reis

Landen bezocht: