vrijwilligerswerk op de creches Elsies River - Reisverslag uit Elsiesrivier, Zuid-Afrika van lizzy Braber - WaarBenJij.nu vrijwilligerswerk op de creches Elsies River - Reisverslag uit Elsiesrivier, Zuid-Afrika van lizzy Braber - WaarBenJij.nu

vrijwilligerswerk op de creches Elsies River

Door: Liz

Blijf op de hoogte en volg lizzy

22 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Elsiesrivier

Daar gaan we,
ik ken de mensen en weet de weg een beetje, wordt rondgereden waar ook heen als ik iets moet kopen of iets wil onderzoeken voor de creches en probeer dit in de boodschappendagen die ze hebben te voegen.
Toch verbaas ik me elk jaar over gewoontes hier,
niet echt praktisch eea., maar geduld siert de mens is mijn les denk ik en ze nemen de tijd ...
Tja het is warm en het leven is hier al als een roller coaster lijkt het wel, er gebeurt zoveel elke dag weer rondom de 2x 100 kids, de leerkrachten en op straat laat staan dan nog op het nieuws in het land.
Een land zoals in een film van Fellini soms, maar ook een van Bert Haanstra , ik bedoel die van de dieren en de mensen die op elkaar lijken in gedrag.
Horror verhalen maar ook liefdesverhalen, zwart en wit , veel gossip als er iets gebeurt enz.
Eergisteravond beetje wild west voor de deur hier van het huis, er was een busje geparkeerd in deze doodlopende smalle straat, donkere ramen en er kwamen telkens veel jongelui in en uit het busje weat halen zag ik al snel, en tja er was ook wat commotie daaromheen want de driver bleek een bekende van de politie en de buren.
Dus politie werd gebeld maar duurde een uur voor ze kwamen en niemand ging straat op, totdat politie kwam toenm ging iedereen erbij staan en zeggen dat hij weg moest gaan omdat ze hem kenden en zagen eea in busje.
De politie deed niet veel maar zei dat hij een half uur had om weg te gaan, hij zei als verklaring dat hij daar was:
O maar ik slaap in dit busje, heb geen huis en geen benzine meer dus kan niet weg...... Deze plek was goed ontmoetingspunt voor hem blijkbaar met de klandizie.
Maar ik vergeet te melden dat toen de politie kwam alle jongelui die in, naast of bij busje stonden te roken allemaal wegrenden dus alleen hij overbleef.
Hoe dan ook er was nog wat geschermutsel en hij ging na een tijdje weg.
Alerte buurt en naast mijn gastheer woont een guard die hem kende en de zeer alerte hond hier met die van alle buren ook die bleven blaffen. Dus veilig en met elkaar opgelost maar ik moest nadenken over de volgorde van gebeurtenissen,
soort crimewatch maar dan anders .

Gisteravond door dochters van mijn gastheer uitgenodigd voor DIRTY Dancing theater, in centrum Cape Town, ART centre. WOW dat was wat hoor, beter dan de film, erg leuk en volgt vrijwel de volgorde en muziek van film dus herkenbaar maar beter en eeeerrrrgg leuk, net alsof je erin zat zo levendig en sprankelend.
Publiek was eerst lang stilletjes luisterend en mee neuriend maar aan einde zeer enthousiast klappend en juichend , succes en ik heb erg genoten.

Deze week eea. gedaan;
Met aftercare groep= naschoolse opvang van lagere school kinderen om hier op chreche huiswerk te maken onder begleding en te lunchen om van straat te blijven.
De oudsten eruit gehaald, vanaf 9 jaar 5 kids over COMPUTER internet gesproken en uitgelegd beginselen. ZIE FOTOS
Ze pikken dit snel op ook al hebben ze meestal geen computer gezien, niet thuis maar kennen het woord of zien het in bibliotheek waar iedereen gratis kan internetten voor half uur per dag maar ja is vaak te druk of comp. werken niet.
Ook met vijf grotere kinderen van 10 tot 12 gewerkt vandaag, een kende internet beetje en thuis computer.
Afijn, eea. opgeschreven en laten zien wat een computer is,
waar je die voor gebruikt of kan gebruiken, ook misbruiken (webcams)
en wat je kan zoeken of op internet kan plaatsen in algemene zin.
Ook laten zien dat computer zonder internet slim is om lessen , taal, of rekenen te leren met elkaar.
Films te kijken of muziek te luisteren en ook tekst op te slaan en op sticky te bewaren als je wilt (vorige keer via CASINO donatie aantal USB gegeven), zodat ze die nu kunnen gebruiken of al deden.
Ook paar leerkrachten dit laten zien en oudste, 61 jaar die de aftercare verzorgt voor het eerst met computer en internet laten werken. Zij kunnen immers ook voor en soms met de kinderen eea opzoeken, leuke rijmpjes en verhaaltjes, thema's voor feestdagen enz.
ALLEEN is het hier zo dat stroom wel eens uitvalt dus kan lastig zijn met verbindingen, en data- bundel eea. kosten hier maar ik had een wireless modem voorlopig tot we de modems die ik meeneem aan kunnen sluiten en een veilige plek vinden voor de
**2 gedoneerde weliswaar gebruikte LAPTOPS uit nederland, JAWEL.
Grote vreugde hier bij kids en leerkrachten.
**Gezocht naar teenagers die internet en computers kennen en informatie en hulp kunnen geven bij gebruik als ik weg ben en eens per week kunnen komen bij aftercare leerkrachten en kids. Nog mee bezig.
**DVD's educatief gekocht en wat ontspannends voor ze, ballen enz.
**Tussendoor geholpen met eten geven op de creche in lunchtime en opruimen kamer waar ik computerinfo geef.
Rondgekeken wat ze nodig hebben in de klassen en wat gekocht voor knip-plak materiaal en lesboekjes met kleuren, vormen en dieren, zie fotos vorig verslag.
Als er boodschappen worden gedaan ga ik mee en kijk wat er nodig is , meestal wordt zo goedkoop mogelijk geshopt, spaarzaam maar keurig wat eten betreft elke dag iets anders. Kook maar eens voor 100 kids, grote pannen op een hele oude elektrische stoof, ik zal een keukenspecial maken tzt dan zie je Antie Nita en haar domein en wat ze doet in 100 schaaltjes en met erg weinig middelen aan keukengerei.
**Hygiene,
zoals geschreven, grote flessen antibacteriele vloeibare gel-zeep gekocht die je zonder water kan gebruiken en uitgelegd hoe dit werkt. Scheelt hoopjes bacterien en z. Op paar slimme plekken neergeezet, bij babys en keuken.
GROENTE TUINtjes
**TWEE Tuintjes in aanleg bij beide creches een via ALISTER de tuin en klusjesman, zie FOTOS
Heb COMPOST gekocht voor beide tuintjes en groente ZADEN om te planten die ze graag eten,
was vorig jaar succes maar dit jaar met goede compost erbij. Donatie namens mama Jenny, zoals haar laatste gebreide dekentjes en nu nog een nieuw leven via de groentezaadjes leek me symbolisch wel mooi.
Badjes en waterballen voor beide creches gekocht, kleine en grote stevige,
opblaasbaar en ook een half opblaasbaar uitvouwbare ronde iets hogere voor wat grotere kinderen.
Wordt waterballet volgende week voor babys tot en met 4 jarigen.
De 5 jarige zijn te groot en de aftercare ook maar misschien vind ik tijd en ruimte voor een zwembaddag om ze mee te nemen.
Eev zien wat dat kost want vervoer moet ook geregeld en is flink prijzig blijkt met zoveel kinderen.
Fotos volgen dan.
Plannen voor een sportdag geopperd met kinderen,
rennen, racen met kleintjes tot en met 4 jarigen over 4 of 5 meter bv met en zonder bal,
hoelahoeps,
Balspellen,
touwspringen, allerlei ideeen geopperd
Fotos en vervolg in nieuw rapport,

Groetjes
Liz

Weekend,
Rustig, heel vroeg gaan wandelen morgenochtend met de buren die meestal de boulevard route doen van See point, Green point in Cape town (about 10 km. from here) tot Camps Bay,
dit keer met beter weer en beter schoenen!!!

• 22 Februari 2013 - 23:17

Iva:

Leuk je verslag te lezen, Liz lief!
    Een fijne tijd verder wensen we jou,
    Günter en Iva.

• 23 Februari 2013 - 08:28

Carol Thomas:

Beste Liz
    Altyd so akkuraat met jouw beskrywing van Elsies Rivieren. Ek is blij dat jy Dirty Dancing geniet het. Jy is glad nie meer 'n buitenlander bie. Jy word nou Zuid-Afrikaans!
    Groeten

• 23 Februari 2013 - 18:35

Dymphi Timmermans:

Ha lieve Liz

Leuk om te horen wat je doet
    En zeker ook beleefd
    Geniet.van de mooie momenten