Afronding en afscheid - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van lizzy Braber - WaarBenJij.nu Afronding en afscheid - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van lizzy Braber - WaarBenJij.nu

Afronding en afscheid

Door: Liz

Blijf op de hoogte en volg lizzy

18 December 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Tja, de laatste dagen gaan in, terwijl het in Europa sneeuwt en ijzelt is het hier bijna 30 graden.
Lijkt wel een droom hier warm en daar koud, zal weer wennen zijn straks al die kleren aan je lijf!
=================================
RESUME:

Nou allereerst was deze reis enerverend, hectisch en erg leuk, afwisselend.
Veel is gerealiseerd hier ter plaatse mede door de donaties, waarvoor nogmaals VEEL dank;
aan eenieder.
Donaties waren naast geld ook;
*Na wat bedelen:First Growth Milk van Pamalat voor beide creches.
*Fotoruimte werd aangeboden en gekocht op deze site;
*telefoons;
*Laptop;
*4 computers, opbrengst na verkoop;
*Memorysticks;
*Poppenkast poppen en speelgoed;
*boekjes voor creches;
*Fotoboek met foto's van expo seizoentekeningen (ERSWA- kinderen) in bibliotheek den Haag;
*Stoeltjes in vorm van kubussen gemeten/ gezaagd / gemaakt (Zie FOTO hierbij)in beide creches .Totaal 45 . Een ontwerp van Gijs!!.
*Liz verfde ze met hulp leerkrachten in vrolijke kleuren en deksel die open kan zodat er rugzakjes in kunnen bv,Bovenop is zwartbordverf gebruikt zodat ze er tekeningen op kunnen maken met krijt, leuk he ?
*Alle tafels in beide creches zijn met stevig plastic bekleed door Liz met leekrachten, ziet er goed uit, de klas is gelijk nieuw, zie FOTO.
*Liz heeft naast nog educatief speelgoed ook maskertjes gekocht voor de kids beide creches, deels zijn die bij eindejaars optreden van de kids gebruikt, in een boerderij- verhaal. Toch ook maar een heel groot waterpistool voor beide creches gekocht, dat geeft plezier voor de kids!!

Nieuwe plannen voor 2011;
1.***Electriciteitsrekening en -verbruik proberen te reduceren door mee te denken over andere elektra voorzieningen en mogelijk fundraising projekt aan te gaan voor bv., zonnepanelen.
Probleem is dat Elektra hier erg duur is en 1 monopolie van de staat.
In de creches: Boiler/ koken/koelkas-vriezer/licht enz. gaat elektrisch hier want gas is te gevaarlijk bij de kids.
2.*** Uitbouw van beide creches om naschoolse opvang en activiteiten te bieden is dringend nodig. Projekt bekijken en
3.***De eigen website van ERSWA zal worden geupdate met nieuwe recente informatie en namen.

Alledrie deze acties kunnen ervoor zorgen dat de 100% NON-profitorganisatie een beter financieel beeld krijgt en dus ook profijt voor de kids zelf. eten/materiaal en schoolequipment.
Het blijft puzzelen met geld, elke dag eigenlijk wel hier.
Ik wil ook nog graag een zwembadje voor de beide creches in de tuin maken of neerzetten; zien wat lukt volgend jaar, water is pret in de warmte hier!
En natuurlijk worden er weer sponsor lopen gehouden in 2011;
wie wil is welkom, meldt je aan bij Liz. Dit Voorjaar lopen we vanuit den Helder richting den Haag, zien hoever we komen............

TOT SLOT een KERSTGROET vanuit Elsies River voor alle lezers,
vrijwilligers en donateurs, zie FOTO.
MERRY CRISTMAS TO YOU ALL !!!!
BAIE DANKIE voor alle aandacht vanuit Nederland
VOLG ons weer op de nederlandse site; elsiesriver.woelmuis voor het vervolg.
Ik verwacht weer komende week terug te zijn als de sneeuw ophoudt in London anders kan ik niet door naar A'dam. Ik vind het niet echt leuk hier weg te gaan. Het klimaat is hier beter voor mij zowel mensen als het weer voelen goed voor mij. Ik ben weer even opgeladen door de warmte en de mensen.
En dan die cadoos, ik ben overweldigd:
*eerst Live show hier BEACH BOYS: alive and kicking jawel!!
*Dagje SPEER, zie verslag;
*Cadoos en nog eens cadoos, mooie en ontroerende;
*Bijzondere lunch bij Lord Charles hier, goddelijke lunch en lokatie met vrienden en gastheer.

Als ik dan toch weg moet dan liever nog even blijven hier in de zon ipv. op de luchthaven tussen duizenden gestrande reizigers in koude London (overstap naar A'dam), nietwaar?
Maar ja, witte KERST lijkt me ook wel wat, voor even dan.........(HA!).
Ik ben benieuwd hoe de reis zal verlopen en wanneer ik thuis kom.

Hart.groet,
Lizzy

• 18 December 2010 - 15:07

Juliette:

Ha Lizzy, wat is dat allemaal snel gegaan. Heb genoten van je verslagen, maar nauwelijks gereageerd, want ook hier volop hectiek : weekje op en neer geweest naar Amorgos om 2 pups op te halen, werkzaamheden aan keuken zijn gestart, accu van de auto begaf het en zo nog wat dingetjes.
    Meldt je maar even als je weer terug bent, dan praten we gauw weer bij. Wens je nog een paar fijne laatste dagen en die witte kerst in Nederland kan je maar beter niet op rekenen ;) Groetjes, goede reis terug !

• 19 December 2010 - 08:37

Dymphi:

Ha Lieve Lizizy Wat een prachtig verslag,Meis wat zul je het hier koud hebben
    Er staat hier een warme kamer voor je klaar ,waar je de kerstdagen door kunt brengen.mm lekker eten
    Een dikke knuffel Dymphi

• 20 December 2010 - 16:04

Thea:

Hoi Liz, wat goed en fijn dat je zoveel voor elkaar heb kunnen krijgen.
    Spreek je gauw als je weer in Nederland bent. Goede en veilige reis terug.
    Lieve groetjes Thea en Harry