80ste verjaardag, feest in HALL; Gilbert Thomas - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van lizzy Braber - WaarBenJij.nu 80ste verjaardag, feest in HALL; Gilbert Thomas - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van lizzy Braber - WaarBenJij.nu

80ste verjaardag, feest in HALL; Gilbert Thomas

Door: Liz

Blijf op de hoogte en volg lizzy

12 December 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Nou dat was wat hoor, wat een prachtig feest, een eer om daartussen aanwezig te mogen zijn.
Familieleden, 2 dochters en 1 kleinzoon, 1 neef van 90 gezond en wel ook aanwezig en zij(80 en oudere) noemen een 70 jarige een oudje (! Ha!) Leeftijd geldt niet hier hoor.
Niet dat de tijd stil staat maar jullie zien het vast op de foto en lezen het in mijn verhalen;
A TRIBUTE TO GILBERT;
**deze man van 80 heeft een indrukwekkende geschiuedenis neergezet in Elsies River:
= in het onderwijs voor velen bekend;
= bij Robin Island in de board gezeten naast Mandela
= in kerk veel gedaan en nog, in community hier in Elsies, zxoals zijn vader en broers ook deden;
= wekelijks bijna bij burgemeester Cape town zaken doen;
==tussendoor elke week de 2creches van ERSWA , alles regelen administratief enz;
==ERSWA waar hij actief is en nog veel in doet. Zijn droom vroeg ik,
nou hij wilde nog wel een opvanghuis voor zwervende kids uit korttenwijken opzetten maar dan niet alleen met eten en kleding bv maar ook lesgeven en werk zoeken! Ik hoop er nog deel van te mogen zijn als dit aanvangt!
=En dan nog een paar committees , zoals Boys en Girls town waar hij ook nog in die resential homes van de pubers heeft meegewerkt;
== Deze man heeft dan ook nog eens in DE High School, waar hij ruim 20 jaar hoofd van school was, als een van de eerste gezorgd dat muziek lesvak werd, en deze zaterdag werd in naar hem vernoemde GILBERT THOMAS HALL zijn verjaardag opgesierd met een pianospel van een exleerling die nu beroemd is. Hij speelde YESTERDAY.
==Toespraken daar veel en 1 ontzettend ontroerende en mooie fotoserie begeleid door Carol Thomas die sprak over de herinneringen bij de foto's, haar ouders en hun opvoeding, Gilberts karakter (eigenzinnig, krachtig maar altijd zijn dochters door levensstormen heen geloodst). Ze doet het met flair, gevoelig en zeer informatief ook over zijn invloed op zijn omgeving.En met respect voor wie hij is, ze laat hem zijn eigen wil en weg gaan zonder te sturen en met zoveel liefde, precies zoals zijn andere dochter Gail.
Je kunt de liefde voelen tussen hen toen ik ze samen zag op 8 december -zijn verjaardag- en gisteren in zijn HALL met ongeveer 90 mensen daarbij!!
==Deze man was bijna de 1e met een computer.
(Ik heb hem al eens eerder ""de knopjesman" genoemd) hij kan nog velen op zijn 80e leren hoe met de computer om te gaan, of welk apparaat hij dan ook in handen krijgt. Een natuurtalent.
==Hij speelt piano thuis of waar ook, orgel in de kerk. De familie was muzikaal.

AFIJN, teveel om op te noemen;
toen ik hem vroeg hoe hij nog zo jong kon lijken was het antwoord;
gewoon doorwerken, bezig blijven! Tja deze man zal tot zijn laatste adem actief, betrokken en bezig zijn. Zijn ogen zijn tijdloos,zijn daden inspiratief voor velen. Hij schept een klimaat (zei de muzikant op zijn verjaardagsfeest gisteren) waarin ruimte wordt geschapen voor je talenten en zorgt er dan ook nog eens voor dat je het kunt waarmaken door voorwaarden te creeren met zijn contacten rondom , in de cummunity.
Je zou een top 100 kunnen maken van hem en nog niet genoeg hebben.
Wat een heerlijke avond was dit, wat een prachtig cado om daar deel van te mogen zijn en zo dichtbij mensen te mogen meemaken hier direct om hem heen.

Nog een detail; (Zie foto chocolade taart in vorm piano-vleugel)
De "cake" noemen ze dit; wij noemen dit een hele bijzondere verjaardagstaart-patisserie van 1e klasse.
De foto toont een chocolade piano-vleugel met happy birthday Gilbert Thomas in goud erop. De chocola is 2 maanden houdbaar, dus niet om op te eten, helaas.
Maar waarom scrijf ik dit;
Deze piano-vleugel heet;
""Death by chocolade"", zoiets als een Agatha Cistie titel van een boek of film, maar dit is bedoeld omdat er zoveel chocola in zit!

===============================
Tot later ergens deze week!
Er wordt heel hard gewerkt aan alle kubus-zitjes voor de kids gewerkt, gemeten-gezaagd-geschaafd-getimmerd-zodat die klaar zijn voor vertrek.
Dat zal dan de afrondende foto-sessie en verhaal worden voor dit jaar; met dank aan alle donateurs die ik dan tenslotte zal benoemen.
Liefs
Liz

lizzy

Reizen met een doel, jaarlijks naar Kaapstad. waar ik wil komen in verband met mijn idee en vrijwilligers projekt om 2 chreches in Elsies River te ondersteunen met giften en praktische hulp waar mogelijk. Het wordt elke keer weer een langere reis die smaakt naar meer voor komende jaren. zie de website van ERSWA projekt wanneer ik daar ben met ook de nederlandse support-site op elsiesriver.nl Hier is te zien wat al gedaan is en nog kan volgen met hulp van elke donateur of vrijwilliger.

Actief sinds 23 Juli 2012