Nog eventjes....... - Reisverslag uit Den Haag, Zuid-Afrika van lizzy Braber - WaarBenJij.nu Nog eventjes....... - Reisverslag uit Den Haag, Zuid-Afrika van lizzy Braber - WaarBenJij.nu

Nog eventjes.......

Door: Liz

Blijf op de hoogte en volg lizzy

21 December 2011 | Zuid-Afrika, Den Haag

Zal wat zijn van 30 graden hier naar 0 ofzo in nederland, komend weekend, maar goed het is niet anders.
Het zit er bijna op,
laatste dagen zijn lekker warm maar moeilijk om afscheid te nemen van aantal mensen die me dierbaar zijn geworden.
Had wat probleempjes met mijn arm, schouder enz. leerde een bijzondere fysiotherapeute kennen, impressive, deed me goed. En was eentje met heldere spirit, een jonge Indiaase dame. Kwam daardoor onbedoeld ook tot een soort begrip van dingen en houdingen in jezelf.
De warmte maakte me niet lazy maar lekker actief en helder van binnen, doet me goed. Het is als een cado voor mij hier zijn in deze wervelende cultuur en lekkere klimaat en dingen kunnen doen voor anderen voor zover het me mogelijk is.
Maar ook word ik verwend door aantal mensen, beginnend met mijn gastheer, blijft een bijzonder mens zo actief en zo alles zelf willen doen (zoals ikzelf !!= dus goede spiegel!) en zo gastvrij dat je verlegen wordt.
Buren en vrienden namen me naar bijzondere plekken toe, zonsondergangen van Chapman's Peak enz, stunning vieuws echt. Bergen en zee blijft een fascinerende combi.
Het rijden ernaar toe ook, zo mooi, maar ook eng er zijn al ruim 650 mensen geneuveld op de hoofdwegen in 1 week, de 1e vakantieweek van veel zuid-afrikanen. Maar mijn chauffeurs zijn keurig en ervaren, dus we hebben geluk ook omdat we niet echt op gevaarlijke uren rijden denk ik.

Gilly Thomas,mijn gastheer, werd 81 jaar dit jaar,maar STILL KICKING!! En networking is hij goed in, bekend van hier tot de burgemeester in Kaapstad en van hier tot JO (Hannes)Burg!.(Dit jaar van hem een waterige (!)-foto in zijn hotube !) Ik was er 's ochtends even bij en was blij hem te kunnen feliciteren. Hij voelt als een soort vader en vriend tegelijk. Voel me wat onhandig soms omdat je ook ruimte in zijn huis inneemt maar hij is als een beleefde engelsman. Een soort lord die alles voor je regelt ongevraagd en er geen dank voor wil horen. En zelfs meer; een hottube/spa in de tuin waar ik soms heerlijk in kon badderen met hem en buren , lachen hoor maar heerlijk na een warme dag. (Zie foto).
Dan was er op die verjaardag van Gilly, 8 december, 's avonds een SUNSET trip op een piratenboot in Capetown harbour. Dat was lachen, swingen met personeel van Robin Hood creche, die dit hadden gekregen van een goede sponsor zo bleek.Eerst etentje op de creche voor we gingen, gelukkig wat in ons maag voor we de woelige baren opgingen!Bij de kerstboom naast het etentje in Robin Hood creche staat de nieuwe sociaal werkster,Rene, . Ik merkte dat we veel gemeen hadden met elkaar en dat ik volgend jaar hopenlijk wat mag meewerken aan trainingen die zij wil gaan geven over lifestyl skills aan aftercare en hoge school jongeren. Dat kan als ik wat langer hier zal zijn.
Zie foto's, met wat drank en dansen werd op de boot veel gelachen en geloof het of niet;
LIZZY op flinke golven met veel wind, dansend op het schip met een drankje erbij, zowaar niet zeeziek!! Moeten de goede vibes zijn, en als iedereen danst, dik, dun, oud en jong, kan ik toch niet wachten!! Het houdt je jong, lachen en dansen met elkaar, lekkerrrr....

Een foto van de hond die Gilly en mij bewaakt, een grote lieve hond die gevaarlijk kan zijn want hij trok Gilly omver toen hij achter andere honden aanging! En hij bewaakt Gilly goed, ik ben gelijk mijn angst voor grote honden kwijt. Hij komt me dagelijks om een knuffel vragen, gaat op zijn rug liggen en geniet van elke aai dubbel en dwars want daar is weinig tijd voor hier ,denk ik.
Zonder hond waren er hier inbraken. NU met hond niet meer, dus het werkt, ook al is er een alarmsysteem, het bleef trickie.
Ook in de creches wordt gewaakt, met een guard die oplet 's nachts EN een alarm.
Hoorde en zag dat ze zelfs draden stelen van telefoonkabels enz., alles wat iets van geld op kan brengen wordt vakkundig 's nachts gesloopt. Tja armoede weet wat.
Maar goed dan zit weer een wijk een paar dagen zonder telefoon (landlines) tot dat gemaakt wordt, of er is een dagje geen electra, komt ook nogal eens voor.
Wat een luxe in Nederland he, we klagen wat af maar hier is het echt leven en de regelmaat afhankelijk van hele onverwachtse factoren, inbraken, het weer, enz...

ER STAAT ME NOG EEN AFSCHEIDSFEESTJE TE WACHTEN GELOOF IK, ER WORDT GEFLUISTERD OM ME HEEN....... dat wordt een lach en een traan wegpikken, zeker weten.

Tenslotte, de kerstversieringen hier zijn niet mis, ook hier competitie in buurten van arm tot rijk, de mooiste zagen we bij arme wijken toen we rondreden gisteravond,wat ik zag was niet zoals soms in Holland van alles teveel. Hier meer mooi en soms het hele huis rond als een kunstwerk, met rijen auto's erlangs om alles te bewonderen. .

Foto van de matrassen die gekocht zijn voor de kids met een meer dan blije LIZZY grijnzend(zie hieronder).

Hout wordt een lange kast van gemaakt zoals gezegd, er wordt aan gewerkt tijdens de vakantie.

Nou; nogmaals MERRY CHristmas EVERYBODY
vanuit Elsies River en een spetterend en stralend oud en nieuw jaar toegewenst!
Tot ziens/ horens in 2012!!

Lizzy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

lizzy

Reizen met een doel, jaarlijks naar Kaapstad. waar ik wil komen in verband met mijn idee en vrijwilligers projekt om 2 chreches in Elsies River te ondersteunen met giften en praktische hulp waar mogelijk. Het wordt elke keer weer een langere reis die smaakt naar meer voor komende jaren. zie de website van ERSWA projekt wanneer ik daar ben met ook de nederlandse support-site op elsiesriver.nl Hier is te zien wat al gedaan is en nog kan volgen met hulp van elke donateur of vrijwilliger.

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 56106

Voorgaande reizen:

06 Februari 2013 - 06 Februari 2013

CAPETOWN !!

30 November 2009 - 30 November 2009

ERSWA Elsies River bij Cape Town

24 November 2009 - 30 November -0001

Mijn tweede reis

Landen bezocht: