Eindejaar concert LEXI en graduation ROBIN Creche - Reisverslag uit Den Haag, Zuid-Afrika van lizzy Braber - WaarBenJij.nu Eindejaar concert LEXI en graduation ROBIN Creche - Reisverslag uit Den Haag, Zuid-Afrika van lizzy Braber - WaarBenJij.nu

Eindejaar concert LEXI en graduation ROBIN Creche

Door: Liz

Blijf op de hoogte en volg lizzy

03 December 2011 | Zuid-Afrika, Den Haag

Hello from sunny ELSIES RIver,

Eindejaar (begin grote vakantie van ruim 4 weken)is hier hectisch voor veel werkenden en dus ook voor de creche, de staff, de kids en hun ouders. Laat staan voor Mr.Gilbert Thomas en Glenda op kantoor, alles moet afgerond en feestelijk worden verzorgd. Dus is hij dagelijks meer dan 8 uur in de weer voor hen om alles te organiseren.
Het leuke is dat de energie die erin gestoken wordt met veel plezier wordt terugbetaald:
** Kids die optreden op het eindejaars concert (LEXI CONSANI Creche) van 2 tot en met 5 jaar. Je ziet foto's en 1 video (dE KINDEREN WORDEN OPGEHAALD VAN DE BUHNE, EEN GEZELLIGE DRUKTE)hiervan bijgaand .
DIT ALLES onder inspirerende begeleiding van NADIA, schoolhoofd. Petje af voor haar, met weinig middelen zoveel resultaat. Dit soort eindejaar concerten kennen wij niet in Nederland. De kinderen genieten ervan en doen enorm hun best met oefenen weken vooraf en natuurlijk op paasbest op concert in grote zaal op podium in de (JA zeker wel !!) GILBERT THOMAS HALL, DE ZAAL DIE NAAR gILLY, mijn gastheer is genoemd omdat hij als directeur van Elsies High jarenlang het voortouw trok en ook sport en muziek daar op school introduceerde.
****ROBIN HOOD c: Kids die hun creche jaren beeindigen
met een echt diploma en graduation (met kleine toga en hoed!!). Zowel de kids als de ouders genoten en de staff was verdrietig om afscheid van de kinderen te moeten nemen na de soms 5 jarenlange samenwerking. Het worden ook beetje je kids als je ze bijna elke dag ziet en begeleid met lief en leed.
Zie de foto's en de video van de graduation en diploma uitreiking door Mw. Africa, schoolhoofd.
De versieringen in de school waren mooi en sfeervol, en ook hier petje af voor inspanning en organisatie van de kids, de ruimte en de middelen die ingezet zijn.
Je ziet ook de kinderen met een kaars in de hand voor de uitreiking diploma, samen zingen voor kerstmis.
Je ziet ook een kerstboom, hierin hangen de kinderen een wens op een kaartje om van FATHER CHRISTMAS TE KRIJGEN.

**De Board Meeting van ERSWA , 4 maal per jaar, kon ik deze week bijwonen,
het was goed te zien hoe mensen elkaar aanvullen of bekritiseren en hoe men samenwerkt.
Financieel is het moeizaam rond te komen omdat veel ouders werkloos zijn of amper geld voor de creche hebben dus rekeningen openstaan met alle gevolgen vandien voor de creche.
Liefdevol houdt de creche de kids maar dat kan niet meer, dus wordt er nu toch maar gekozen voor actie dit komend jaar.
Overigens wordt er creatief met geld om gegaan waar mogelijk worden dingen zelf gedaan, maar er blijft veel nodig waar gewoon geld voor nodig is (apparatuur/ gebouw en omgeving/ electra/ eten/educatief lesmateriaal/ matrasjes enz.)
Volgend jaar zou een uitbouw voor de aftercare kids nodig zijn zodat er meer inkomsten kunnen komen zlas er meer kids geplaatst kunnen maar dit kan echt niet zolang er geen sponsoren zijn voor het bedrag tussen 3 en 5000 euro voor dit gebouw naast de creche en aangesloten aan de creche voor waterleiding enz.
Maar wellicht kunnen we in Nederland een projekt aandragen bij fondsen voor dit doel, immers het is educatief en sociaal belangrijk dat de aftercare de kinderen van de straat houdt en lifeskills leert. Het werkt goed blijkt in huidige groepen bij beide creches al hebben ze amper ruimte in de creche voor de kinderen momenteel.

***Als ik een secret mijonair was zou ik het wel weten en ieders droom in de creche waarmaken met hun eigen inzet daarbij natuurlijk.
Heb besloten na overleg om het sponsorgeld dit jaar te besteden aan kopen van goede matrasjes waar de kids op slapen, elke dag na de lunch. Er zijn 200 kids maar er kunnen geen 200 matrasjes gekocht van het geld.
Ik heb het sponsorgeld van dit jaar (donaties, sponsorlopers enz)en verhoogd met eigen inzet verhoogd zodat er wat meer matrasjes gekocht kunnen worden. Dit is een investering voor jarenlang omdat het nieuwe goede kwaliteit matrasjes zijn met waterdichte coating versterkt.
Ze slapen namelijk op versleten foam matrasjes met katoenen hoesjes gemaakt. Deze door de kids vaak speels worden kapotgemaakt met hun vingertjes en ook door hun bedplassen vaak gewassen ..... worden. Afijn resultaat is dat matrassen nog meer uit elkaar vielen.
Veel, heel veel bedrijven afgegaan en gebeld en geschreven om wat donaties te krijgen voor materiaal of matrassen echter zonder resultaat, het enige is kortingen en die hebben we natuurlijk behoorlijk uitgespeeld voor zover mogelijk bij opvragen van quotations zoals dat hier heet.

Dolblij iedereen, kids zullen beter slapen, en geen extra werk meer met wassen e.d. elke week! Yes, dus ook electra rekening ietsje minder van al dat wassen enz.
Degene die het jaarrapport met financien van ERSWA wil lezen is welkom, ik neem het mee naar nederland

Naast de matrasjes heb ik hout gekocht na ook weer afdingen en kortingen bedingen omdat er geen hout of kasten over was bij deze bedrijven
(net paar maanden geleden hadden aantal bedrijven ook fabriekje opgeruimd, aaaij jammer!!).
Lexi Consani krijgt het hout en iemand daar gaat de kast in elkaar zetten van het gekochte hout. Het is een 4 voudige kast van 1 meter hoog en ruim 4 meter lang met planken. Deze vier kunnen samen als afscheiding voor de klasjes dienen en ook apart ingezet waar nodig in de ruimte van de creche. De kinderen kunnen boeken en ook rugzakjes inzetten elke dag.

Dus tweevoudige gift dit jaar vanuit Holland; matrasjes en hout voor de grote lange kast. Beide investering voor de lange termijn.

Kijk naar de FOTO'S en 2 VIDEo'S van al de oefeningen op de creches voor het jaarconcert en de graduation en de video van allebei de voorstellingen elk 1.

Was dus druk weekje en de scholen sluiten over ruim 1 week officieel al zijn er al ouders die met vakantie zijn en hun kind ophalen.
EN eindelijk de ICE CREAM DAY gehad, de dag dat ik elk jaar kom geef ik alle kids een ijsje, dat is dus feest, zie foto!

Tot later,
lieve groet en NAMENS Elsies River Social Welfare en Robin Hood en Lexi Consani CRECHES:

1. BAIE DANKIE VOOR DE GIFTEN en de INZET van de sponsorlopers weer dit jaar 2011.
2. Namens ERSWA een M e r r y Christmas dit jaar met alle blessings voor EENIEDER van jullie lezers en donateurs.

Lizzy