Paar daagjes creches - Reisverslag uit Den Haag, Zuid-Afrika van lizzy Braber - WaarBenJij.nu Paar daagjes creches - Reisverslag uit Den Haag, Zuid-Afrika van lizzy Braber - WaarBenJij.nu

Paar daagjes creches

Door: Liz

Blijf op de hoogte en volg lizzy

23 November 2011 | Zuid-Afrika, Den Haag

Leuk en heerlijk om weer dik te genieten met de kids, ze zoeken me vanzelf op om mij te knuffelen!
En hoe, je voelt gewoon de warmte die ze geven en willen hebben, van binnen en buiten, genieten dus.

Afijn je begrijpt het bevalt me goed bij de kids en de leerkrachten op de beide creches.
Er blijft erg veel nodig in de creches, er is van alles te weinig of gewoon niet aanwezig.
Het lijkt heel wat, twee stenen gebouwen maar het gaat erom wat er in is:
ik moet zeggen ze roeien met de riemen de ze hebben, zijn erg creatief en houden alles zo schoon mogelijk.
Letten op gezond eten voor de kids ook al is er weinig het gaat met een fruit dagje of snack dagje als een ouder iets meegeeft.
Meestal begin ik met een ijsco dagje voor alle kids maar de ZON liet het afweten afgelopen dagen dus even uitgesteld tot we die weer zien, regent zelfs hier, kort en miezerig en bewolkt maar het is rond 16 graden.
Zon komt tussendoor wel even gelukkig en wordt beter komende dagen.
Kids sliepen onder dekentjes,
zoals JENNYS zelfgemaakte deken van lapjes die ze 1 voor 1 heeft gebreid.
En Jenny heeft er nog een paar gemaakt die hier zullen komen voor de babys.
De creches bereiden zich voor op afscheidsfeest, oefenen met dans en muziek voor de ouders, eindejaar.
Drukke tijden ook met diploma's voor de bijna 6 jarigen die naar de volgende fase, nieuwe school gaan en dus afscheid nemen van hun creche dit jaar.
Verslagen te schrijven over elk kind door leerkrachten, de creche als geheel. Ook verslag van de hele goede nieuwe social worker die is aangenomen,van mijn leeftijd is met soortgelijke ervaring die ik heb opgedaan.
Zij wordt hopelijk door de overheid vergoed, subsidie is aangevraagd.
Het blijft een 100% non-profit organisatie hier dus er is geen geld voor wat ook nodig is helaas buiten minimum en basics.
Daarom zijn ze erg dankbaar met donaties van welke aard dan ook.
Zie speelgoed, enz. op foto's.
Ben bezig om wat firma's aan te schrijven hier voor hulp aan de creches, echter net als in Europa zijn het zware financiele tijden hier, dus weinig kans, maar ik houd vol en wie weet.... hoe een koe een haas vangt.
Bij de eerste foto's zie je kleine doosjes met cijfer of letter,
dat zijn kaarten om 1 plus 4 op te tellen of kaarten om af te trekken en om te vermenigvuldigen,
die waren erg welkom dus zal ik meer kopen en meenemen.
Ook leerzame DVD's over dieren meegenomen die met uitleg in les bij de naschoolse opang worden gebruikt.
De social worker is trouwens voor beide creches en met name voor after care. Ze is getraind professional en weet veel en geeft praktische basis workshops over life-skills en waarden en normen aan de boys en girls.
Uit de evaluaties die ik las zie ik dat die kinderen dankbaar zijn, van 6 tot 12 jaar, ook dat ze goed nadenken wat ze zelf vinden en dit bespreken.
Heb zelf alle leerkachten getrakteerd op een lekkere taart, ze gecomplimenteerd dat ze het volhouden voor hun inzet naar de kids en allemaal een kaars in een houder gegeven voor kerst.

Tussen bedrijven door word ik uitgenodigd door o.a.Carol en Gail de dochters van Gilly met hun aanhang en ook de overburen die voor me koken of een BRAAI(barbecue) organiseren.
Heb ook paar ochtenden uurtje om 7 uur gewandeld met SYLVIA (de buurvrouw) Elsies River vroeg gezien met eerst rust en dan ineens spitsuur binnen 5 minuten, zo snel gaat dat hier.

Ben nog aan het orienteren wat ik met jullie donatiegeld zal doen van dit jaar, er zijn twee zaken die nodig zijn en zal beschrijven in volgend verslag.
Lieve groet voor nu vanuit ELSIES River, voor jullie daar

Lizzy

  • 23 November 2011 - 16:13

    Dymphi:

    Ha Lieve Liz
    Wat een mooie foto s weer
    En een prachtige filmpjes
    Ook hier genieten wij er van mee
    Meis geniet er van
    Dikke knuffel
    Gerrit en Dymphi

  • 23 November 2011 - 16:48

    Annette Gerard:

    Hi Lizz,
    geweldig doe je het daar.
    Gerard Annette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

lizzy

Reizen met een doel, jaarlijks naar Kaapstad. waar ik wil komen in verband met mijn idee en vrijwilligers projekt om 2 chreches in Elsies River te ondersteunen met giften en praktische hulp waar mogelijk. Het wordt elke keer weer een langere reis die smaakt naar meer voor komende jaren. zie de website van ERSWA projekt wanneer ik daar ben met ook de nederlandse support-site op elsiesriver.nl Hier is te zien wat al gedaan is en nog kan volgen met hulp van elke donateur of vrijwilliger.

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 56117

Voorgaande reizen:

06 Februari 2013 - 06 Februari 2013

CAPETOWN !!

30 November 2009 - 30 November 2009

ERSWA Elsies River bij Cape Town

24 November 2009 - 30 November -0001

Mijn tweede reis

Landen bezocht: