T 4 LIFE (Teenagers for LIFE) +Weekoverzicht - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van lizzy Braber - WaarBenJij.nu T 4 LIFE (Teenagers for LIFE) +Weekoverzicht - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van lizzy Braber - WaarBenJij.nu

T 4 LIFE (Teenagers for LIFE) +Weekoverzicht

Door: Liz

Blijf op de hoogte en volg lizzy

08 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hoi lezers/ donateurs:

Links onderaan 2 V I D E O' s en foto's van:
T 4 L (=TEENAGERS FOR LIFE),
een groep teenagers op Highschool in Elsies River waar mijn gastheer G.Thomas nog jarenlang direkteur was.
Ooit nam ERSWA het initiatief en nu loopt het zelfstandig .
De teenagers leggen zichzelf waarden en normen op en zingen met elkaar/, spreken met elkaar over het leven/, helpen ouderen en gehandicapten met respect op een door hen garrangeerde dag/ verwennen minderbedeelden/alles zonder enige vorm van geld.
Foto's van T4L :de optocht op schoolplein met eigen gemaakte posters waarop sterke teksten! .
Video's tweemaal 1 minuutje;
Ze roepen hier op de twee korte
1 min.VIDEO's;
TEENAGERS FOR LIFE;
WE ARE POSITIVE,
WE DON't DO DRUGS;

Ze vertelden mij dat het hen eigenwaarde geeft om met elkaar voor anderen te zijn,anderen te helpen.
Maar ook gewoon met elkaar leuke waardevolle dingen te doen.Zie onderaan dit weekverslag.
Het werkt aanstekelijk op anderen op school, de groep wordt groter al hebben jongens meer moeite hunzelf tot de groep te wenden.

VERDER DEZE WEEK binnen ERSWA,
(Elsies River Social Welfare);

Ben deze week begonnen bij Robin Hood creche(100 kids)
MAANDAG. 5 maart

**Zie de FOTO's van de babys met mama's gebreide kleurrijke lapjesdeken, schilderachtig.
**FOTO's van de zitboxjes die vorig jaar gemaakt zijn en geschilderd toen ik er was zijn nu opnieuw geverfd en namen erop geschreven met krijt.
Je kan er ook op tekenen, op de blackbordkant van de zitbox, leuk he?
**De 4 en 5 jarigen op de creche op de FOTO's met de ijsjes; het is elk jaar ice creamday als ik kom, als een soort ritueel wat ik leuk vond dus krijgen alle kids op de creches ijsco en ze weten het inmiddels.
**Middag kijkje bij de aftercare genomen in 2 kamers van Robin Hood. Eigenlijk hebben ze een uitbouw nodig want de kids van 6 tot 13 jaar komen steeds vaker, dus meer en de ruimte is erg klein maar er is geen geld voor uitbouw.
Dus deels binnen soms buiten huiswerk begeleiding en thema's bespreken met ze lifeskills, info maatschappij, gender, veiligheid, spelen, natuur, familie, enz.

DINSDAG 6 maart

bij Lexi Consani creche.(ook 100 kids)
**Op bezoek, meegelopen bij de klasjes, babys lappendeken van mama gegeven, wilden ermee spelen.. FOTO
**De 4 planken KASTEN waar hout in december 2011 voor is gekocht, zijn tot kast omgetoverd, ziet er mooi uit de witte kast die uit 4 delen bestaat dus verschoven kunnen. Mooie afscheiding in de ruite voor 2 klassen.
ZIE FOTO
**Thema's bij de 4 en 5 jarigen , MY GARDEN, zie FOTO.
** Tekeningen van de kids ""BLOKKEN" FOTO
**Knip en plak thema ""MY HOME" FOTO

Ik vind het nogal wat voor 4 en 5 jarigen, was verbaasd want ziet er professioneel uit, niet? Goed niveau van creche en vroege lessen van latter en beeld materiaal,
**Alphabet wordt met letter en foto's samen getoond en zo onthouden ze al iets van letters, B voor banaan bv...
met een foto erbij.
En de kids genieten ervan en laten trots aan ouders zien als ze iets gemaakt hebben.

MIDDAG Robin Hood Aftercare,
Geholpen met huiswerk en thema was WATER, omdat dit wereldwaterdag of week is,
interessant wat kids al weten over besparing en gebruik water!
Moet goed gaan met die generatie en het water...

WOENSDAG 7 maart

Ochtendje uit met Lexi Consani 40 kids in bus en naar haven voor boottrip at WATERFRONT!!! RUim 20 foto's
ZIE FOTO's vanuit de klas naar de bus en erin, valt niet mee met de kleintjes, maar ze hebben al dagen gehoord dat zee uitgaan en wat ze gaan doen dus ze zijn opgewonden.
FOTO;
** zitten wachten op de boot als we uit de bus zijn,
kijken naar de boten en de juffrouw waar ze echt wel naar luisteren en keurig in rijtje blijven zitten, ongelooflijk die kleintjes.
**Foto's op de boot, achtergrond TAFELBERG EN DEVILSMAN PEAK.
**FOTO kids kijken hun ogen uit eerst heel stil dan ineens blij opgetogen zwaaiend naar de zeehondjes die hun vinnen zwaaien alsof ze terug wuiven.
De brutale kids willen op de reling klimmen maar de begeleiding heeft zelfs ogen in hun rug merk ik terwijl ik doodsangsten uitsta voor ze, er gebeurd echt niets hoor!
**Ze zien een grote boot en alle boys roepen en kijken, later in de haven zien we de blauwe laatste zuid-afrikaanse ijsbreker liggen, imposant en grappig hier te zien.FOTO
**Teruglopend van de boot, rondje WATERFRONT, langs beelden van belangrijke mensen sommige kids weten het, o.a. MANDELA 's beeld:
een jongetje grijpt de hand van MANDELA, spontaan. FOTO
**Busfoto's terugreis.
**Stop op strand, spelen in speeltuin daar bij See Point en lekker uit de lunchboxjes eten.
**Eindelijk kan ik ze lollies geven in de bus terug, genieten maar ook lachen de een zit onder de plak de ander eet keurig de lollie maar ook de begeleiding lust de lollies graag.

Middag,
Aftercare bezocht bij Robin Hood, er waren weinig kids want er was een sportdag. Merk dat de jkongens en meisjes wel keurig gescheiden zich verkleden en dan samen huiswerk begeleiding en themabesprekingen krijgen. En ook lekker brood en drinken bij de lunch.
Ik merkte dat het rekenen wat de 10 jarigen krijgen behoorlijk hoog is, kon na goed puzzelen uitleggen wat er stond bij begeleiding van enkelen, maar tja soms leer je meer met een calculator te rekenen dan uit het hoofd, zij leren nog uit het hoofd dus prima!

DONDERDAG 8 maart.
WERELD VROUWENDAG!
Bij aftercare deze MIDDAG over jongens en meisjes gesproken en hun voorbeelden, ze gaven filmsterren aan en we spraken over wat ze dan mooi of bijzonder aan hen vonden. En verschillen tussen jongens en meisjes, nou was lachen, sommige zeggen dat boys sterker zijn anderen niet, verschillen waren groot in de groep maar leuk, sprankelend leerzaam voor eenieder.

Deze OCHTEND bij Lexi de giften uit nederland gebracht, engelse boekjes, educatief spelmateriaal, video en DVD's, rekenboekjes om te oefenen, kleurboeken, enz.
Niet te vergeten de lapjesdeken ...
Nu hebben beide creches 2 grote dekens voor de babya. In de kinderbedjes die beide creches 4 hebben kunnen nog dekentjes gemaakt
(70 bij 100 cm, dus zet hem op dames!)
ZIE FOTO's
**Dan nog foto van slapende 4 jarigen, op oude matrasjes. De nieuwe die in december gegeven zijn krijgen mooie hoesjes zag ik zodat ze schoon blijven.

Tussen de middag T 4 L = TEENAGERS FOR LIFE bezocht in de Highschool waar mijn gastheer Gilly Thomas direkteur was voor jaren.
Binnen Elsies river social welfare (ERSWA) is dit initiatief opgezet en leeft nu zelfstandig voort.
Bijzonder projekt op en in de school, De kids melden zich aan na een selectie en vaste gedragsregels mogen ze meedoen.
Het is een soort club met sociale controle maar ook vrienden.
Het hoofdmotto is eigenlijk met elkaar zijn, helpen en leren van elkaar, delen en plezier hebben.
Afijn vandaag was het bijzonder ze hadden een lange optocht gemaakt van elke teenager met 1 letter op de rug teenagers for life ((= T 4 L ))
ZZe hadden eigen posters gemaakt met kreten die indruk maakten.
Lifeskiills, ze blijven van drank en drugs af, voorlichting over aids en sex, krijgen punten om trots op te zijn en laten aan anderen op schoolplein zien wat ze doen.
Ze helpen ouderen en anderen zoals gehandicapten.
Vroeger noemden wij dit heitje voor karweitje bij de padvinders maar hier gebeurd dat voor niets.
Een dag gaven ze ouderen muziek, eten en entertainment.
Ze hebben er duidelijk lol in en je ziet dat andere teenagers op die schoiol positief reagern als ze langskomen of op schoolplein iets laten zien.
Ik ga me erin verdiepen want spreekt me zeer aan.
ZIE FOTO's van de teenagers op schoolplein met hun posters en letters T 4 L op de rug geplakt.
VIND eigenlijk dat dit soort initiatieven op scholen wereld breed niet zouden misstaan en kids beetje richting geven met plezier en sociaal zijn erbij.

Tot zover,
Vandaag is VRIJDAG en ga ik mee boodschappen doen bij Robin Hood in de morgen,
Middag bij de aftercare en daar ga ik wildlife DVD laten zien , 1 van de donaties met gesprek over die dieren en natuurbehoud.

Nu is het weekend en tijd voor plezier op straat, de buren die vrienden zijn en lekker met hen wandelen denk ik.

Tot later
Liz